Karin Sveen |
Kroppens sug, hjertets savn | |
Sug og savn
Karin Sveen: tekst Lill-Ann Chepstow-Lusty: foto Oddmund
Hagen - Adresseavisen - 1985 Eller gjer dei eigentleg det? Eg trur fotograf og forfattar med denne boka sprenger slike grenser og seier noko allmenngyldig om kroppen og hjartet i ei sterkt kropps- og forbruksorientert tid. Det er ikkje fedmen i seg sjølv som er problemet, den er ikkje anna enn eit synleg (og pinleg?) symptom på den rastlause leitinga etter kontakt, varme, vennskap, lykke i ei tid som har forkludra alle slike verdiar og ikkje tilbyr anna enn surrogat både i lyst og nød, sjølv erotikken er redusert til eit måltid fast food det ikkje finst ein einaste ekte ingrediens i. Einsemda, framandgjeringa og den sosiale utryggleiken er sjølve drivkrafta i den moderne samfunnsamekanikken og alle gjer kva som helst for å tilpasse seg og trur det har noko med fridom og eigne val å gjere. Hungeren etter eit autentisk liv, etter samanheng og faste haldepunkt i tilværet blir metta i det skjulte, og i staden for å minske, aukar avstanden mellom kroppen og hjartet: Første gangen du spiser alene, spiser du fordi du er sulten. Hundre ganger senere er du sulten fordi du er alene. Det er denne problematikken som er tatt opp i Sveens dikt og aforismar og i Chepstow-Lustys fotografi, krast og dinkte, dristig og ærleg, humoristisk og med varme og distanse på same tid. Framfor alt er det ei bok som gir menneskeleg innsikt og sjølvforståing både på det personlege, intime planet og på ett breiare sosialt plan, og om det ikkje er til oppgjer med kroppskulturens snevre og sjølvtilfredse ideologi, er iallfall boka å lese som ein kraftig kritikk og ironisering over det såkalt vellukka ved at synspunktet konsekvent ligg hos dei som blir definerte og sjølv definerer seg som mislukka: "Etter mange års leting/har jeg funnet meg selv./Nå prøver jeg å spise meg/innpå meg." Boka ender i ein slags visjon om at tyngdekrafta blir oppheva ved at ein våger å fly, ein allusjon til Enrica Jongs boktittel "Jeg tør ikke fly", kanskje også med eit ekko av "Den stygge andungen". Bildene i boka er fantastiske, rike på overraskande innfall. Uvante vinklar, spontanitet og ekte livsglede, og eg meiner bestemt at billedmaterialet er ein sterkt medverkande årsak til at boka alt er selt til England, USA og Sverige. Det er ikkje til forkleinelse for Karin Sveens språklege bilder, det er snarare slik at dikt og biide utfyller kvarandre på ein framifrå måte. I frykt for å bli panegyrisk stansar eg her, men kan ikkje dy meg for å ta med eit einaste dikt til slutt: Det som henger og slenger så stygt og disser og dasser så ekkelt når jeg rører meg, det er drømmene mine det, du Med eit slikt utgangspunkt kan sjølv julegrisen sjå slaktaren trygt i augo og be om respekt! |
|
|
|
Biografi Oppdrag Bibliografi Forside | |
|
|
Kopirettigheter © Karin Sveen Design Kihl |
|
Design Kihl |